D-Library Repositry

//uquui/

Reports Community

Annual Report Collection

 2019-03-06

 تطبيق نظام التعلم القائم على الألعاب لتسهيل مناسك الحج والعمرة

 سلطان, مروة عطا أحمد


//uquui/handle/20.500.12248/131896
0 Downloads
815 Visits

تطبيق نظام التعلم القائم على الألعاب لتسهيل مناسك الحج والعمرة

Alternative : Applying game-based learning system to facilitate the Manasik of Hajj and Umrah
Publisher :معهد خادم الحرمين الشريفين لأبحاث الحج والعمرة - جامعة أم القرى
Issue Date : 2019-03-06
Description : Recommendations: Based on the previous review i encourage a comprehensive focus of social, and cultural perspectives.
Language : en
is part of series أبحاث الملتقى العلمي 19;1

نظام التعلم القائم على الألعاب في التعلم يشمل عدة مميزات منها تحقيق مستوي عالي من التفكير والمهارات الأدراكية للحاج المستخدم لهذه الألعاب , وأيضا زيادة سعة ذاكرة الحاج حيث أن عليهم تذكر المناسك والأذكار من أجل حل اللعبة وحفظ التسلسلات المطلوب تأديتها للمناسك مما يساهم في تقليل الأخطاء أثناء الحج او العمرة. كما انها تساعد في التفكير الاستراتيجي السريع وحل المشكلات لأن معظم الألعاب تتطلب من الحاج أن يفكر بسرعة. علاوة على ذلك ، عليهم أن يستخدموا منطقهم لكي يفكروا في خطوات قادمة لحل المشاكل ومستويات اللعبة. لذا تعد أنظمة التعلم المبنية على الألعاب تساعد في بناء المهارات للحجاج. كما تحتوي الكثير من الألعاب على جوانب فنية تساعد الحجاج ذوي المهارات الخاصة علي الاستيعاب بشكل أفضل للمناسك. بالإضافه لذلك اضافه عنصر المرح والتشويق في عمليه التعليم للمناسك وبالتالي زيادة الارتباط بين الحاج واللعبة والاستفاده المثلي من محتوياتها. يهدف البحث الي لتقديم نموذج متكامل مخصص لأي نظام قائم علي الألعاب يهدف الي تعليم مناسك الحج والعمرة وذلك عبر دراسة تحليلية لأهم العناصر والعوامل التي يجب أن تتوفر في أي نظام تعلم قائم علي الألعاب خاص بهذا الغرض. ويمكن استغلال هذا النموذج أيضا في انشاء تطبيقات ألعاب الكترونية تقوم بعرض التحذيرات والأرشادات المطلوبه علي الحجاج والمعتمرين مما يساهم أيضا في تفادي الوقوع في المشكلات التي يمكن أن تحدث أثناء الحج أو العمرة. There are many benefits for using games in Manasik learning process, these games can enhance cognitive and mental skills of players as it makes them think about Manasik aspects and remember Manasik sequences to compelete playing the game. Also games motivate players for learning by the result this will make Manasik learning process is interseting. Games help learners to think in a strategic way as it requires players to think fast and in logic order to can solve the game problem or complete game levels. The research work aims to exploit the advantages of the game-based learning system on the comprehension of the Manasik of Hajj and Umrah. theses electronic game applications should simulate the Manasik electronically and offer warnings and guidance to pilgrims and Umrah in an interesting and effective way, which also helps avoiding problems that may occur during Hajj or Umrah caused by miss understanding or ignorance of such rules and Manasik. The research introduces a theoretical model for game -based learning system that is specialized for all Manasik learning aspects. it introduce four main components that should be exist to develop a complete game for this purpose. These components are Cognitive,Motivation,Affect and Relgious.

Title: تطبيق نظام التعلم القائم على الألعاب لتسهيل مناسك الحج والعمرة
Other Titles: Applying game-based learning system to facilitate the Manasik of Hajj and Umrah
Authors: سلطان, مروة عطا أحمد
Subjects :: وسائل تعليم الحج والعمرة
Issue Date :: 6-March-2019
Publisher :: معهد خادم الحرمين الشريفين لأبحاث الحج والعمرة - جامعة أم القرى
Series/Report no.: أبحاث الملتقى العلمي 19;1
Abstract: نظام التعلم القائم على الألعاب في التعلم يشمل عدة مميزات منها تحقيق مستوي عالي من التفكير والمهارات الأدراكية للحاج المستخدم لهذه الألعاب , وأيضا زيادة سعة ذاكرة الحاج حيث أن عليهم تذكر المناسك والأذكار من أجل حل اللعبة وحفظ التسلسلات المطلوب تأديتها للمناسك مما يساهم في تقليل الأخطاء أثناء الحج او العمرة. كما انها تساعد في التفكير الاستراتيجي السريع وحل المشكلات لأن معظم الألعاب تتطلب من الحاج أن يفكر بسرعة. علاوة على ذلك ، عليهم أن يستخدموا منطقهم لكي يفكروا في خطوات قادمة لحل المشاكل ومستويات اللعبة. لذا تعد أنظمة التعلم المبنية على الألعاب تساعد في بناء المهارات للحجاج. كما تحتوي الكثير من الألعاب على جوانب فنية تساعد الحجاج ذوي المهارات الخاصة علي الاستيعاب بشكل أفضل للمناسك. بالإضافه لذلك اضافه عنصر المرح والتشويق في عمليه التعليم للمناسك وبالتالي زيادة الارتباط بين الحاج واللعبة والاستفاده المثلي من محتوياتها. يهدف البحث الي لتقديم نموذج متكامل مخصص لأي نظام قائم علي الألعاب يهدف الي تعليم مناسك الحج والعمرة وذلك عبر دراسة تحليلية لأهم العناصر والعوامل التي يجب أن تتوفر في أي نظام تعلم قائم علي الألعاب خاص بهذا الغرض. ويمكن استغلال هذا النموذج أيضا في انشاء تطبيقات ألعاب الكترونية تقوم بعرض التحذيرات والأرشادات المطلوبه علي الحجاج والمعتمرين مما يساهم أيضا في تفادي الوقوع في المشكلات التي يمكن أن تحدث أثناء الحج أو العمرة. There are many benefits for using games in Manasik learning process, these games can enhance cognitive and mental skills of players as it makes them think about Manasik aspects and remember Manasik sequences to compelete playing the game. Also games motivate players for learning by the result this will make Manasik learning process is interseting. Games help learners to think in a strategic way as it requires players to think fast and in logic order to can solve the game problem or complete game levels. The research work aims to exploit the advantages of the game-based learning system on the comprehension of the Manasik of Hajj and Umrah. theses electronic game applications should simulate the Manasik electronically and offer warnings and guidance to pilgrims and Umrah in an interesting and effective way, which also helps avoiding problems that may occur during Hajj or Umrah caused by miss understanding or ignorance of such rules and Manasik. The research introduces a theoretical model for game -based learning system that is specialized for all Manasik learning aspects. it introduce four main components that should be exist to develop a complete game for this purpose. These components are Cognitive,Motivation,Affect and Relgious.
Description :: Recommendations: Based on the previous review i encourage a comprehensive focus of social, and cultural perspectives.
URI: http://dorar.uqu.edu.sa//uquui/handle/20.500.12248/131896
Appears in Collections :5- المحور الخامس التوعية والإعلام

Files in This Item :
File Description SizeFormat 
السجل العلمي لأبحاث الملتقى 19-326.pdfملخص مقال - تطبيق نظام التعلم القائم على الألعاب لتسهيل مناسك الحج والعمرة244.57 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
أبحاث الملتقى 19 - إنجليزي-192-199.pdfالبحث باللغة الإنجليزية488.7 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Applying game-based learning system to facilitate the Manasik of Hajj and Umrah.docxالبحث بصيغة وورد478.34 kBMicrosoft Word XMLView/Open
Add to Auditors PDF citation Digitization Request

Comments (0)



Items in D-Library are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.